Tekniska förutsättningar

Vi rekommenderar och gör tester med nedanstående webbläsare och operativsystem för åtkomst till Bims externa tjänster, andra kombinationer kan fungera. För support på klientinställningar enligt de tekniska förutsättningarna vänder du dig till din egen PC- leverantörs support eller din lokala it-support. BIMS IT-support ger telefonrådgivning under kontorstid kring de tekniska förutsättningarna.

Operativsystem: Windows 7 / Windows 8.1
För info om installation på Windows 8.1, klicka här
Webbläsare: Internet Explorer 10 - 11
Inställningar: Om det inte är en dator från landstinget i Uppsala län skall följande inställningar utföras
Lösningen kräver också att man installerar ett Citrix-program på datorn, OBS gäller bara för icke landstingsdatorerför mer info se
Säkerhet och ansvar:
Användaren ska ansvara för att datorer som ansluts har ett installerat och uppdaterat antivirusskydd och de senaste säkerhetsuppdateringarna från respektive programleverantör installerade.

Internetanslutning:
För en normal verksamhet med upp till 20 samtidiga användare av portal för BIMSadmin rekommenderas minst 10 Mbit fri kapacitet för Bims IT-system. Testsida för er internetanslutnings kapacitet
Brandväggsinställning:
Lösning kräver att port 443 och 1494 är öppen för trafik till och från landstinget i Uppsala län.

Fjärrskrivbordsinställning:
För info, klicka här
Licenshantering: Datorn som ansluter hämtar en RDS-licens från landstinget. Om det blir något problem med denna licensen följ anvisningen.
Inloggning med SMS: Denna funktion kräver att mobiltelefonen har stöd för flash SMS. Kontakta din telefonleverantör/operatör för hjälp.

Vissa instruktioner på denna sidan är i PDF-format hämta Acrobat Reader, om ni inte kan läsa instruktionerna. Hämta Adobe Reader
_________________________________________________________

Föregående sida